30th Digital Avionics Systems Conference (DASC)

Closing the Gap for Avionics Systems
and Air Traffic Management Systems 

Researchers of the University of Salzburg participated in the 30th Digital Avionics Systems Conference (DASC) from October, 16th to 20th 2011 in Seattle, Washington, USA. They presented their research in several new publications:

  • M. Ehammer, and T. Gräupl, “AeroMACS – An Airport Communications System,” in Proc. 30th DASC, 2011.
  • T. Gräupl, and M. Ehammer, “L-DACS1 Data Link Layer Evolution of ATN/IPS,” in Proc. 30th DASC, 2011.
  • B. Jandl and C.-H. Rokitansky, “Prediction of Noise Exposure Levels using Simulated Flight Trajectories”,  in Proc. 30th DASC, 2011.

Foto: USBG.

SESAR WP 10.7.1 Project started

Researchers of the University of Salzburg started their work on the SESAR Joint Undertaking WP 10.7.1 ‘Enhanced Data Links’ project.

English: In the past years researchers of the University of Salzburg have been involved in several projects developing concepts for the networking of the sky. It has always been the goal to integrate different aeronautical communication technologies in one heterogeneous network offering the robustness and performance required by air traffic management. Integrating several technologies into one network introduces redundancy making the network failsafe e.g. an interrupted terrestrial ground link can be immediately compensated via a satellite link.

Within SESAR workpackage 10.7.1 new applications are developed to gain more benefits from aeronautical datalink communication. These developments are the first step of the evolvement of the legacy air traffic control (ATC) concept currently in use to the air traffic management (ATM) concept envisaged for the future. Researchers of the University of Salzburg contribute to this development in the area of secure networking protocols. In addition they investigate the expected communication load of the proposed datalink applications by means of simulation. It is expected that the currently deployed VDLM2 networks will not be able to offer the required communication capacity. This makes the results of this workpackage also valid for the wireless communication technologies currently under development.

Foto: SESAR JU.

Deutsch: Die Universität Salzburg ist seit einigen Jahren und in mehreren Projekten an der Entwicklung der Vision zur Vernetzung des Himmels beteiligt. Dabei ist das Ziel, sämtliche Kommunikationsverfahren für das Air Traffic Management miteinander zu vernetzen und auf diese Weise größere Robustheit und Zuverlässigkeit zu erzielen. Fällt beispielsweise die direkte Funkverbindung zwischen Flugzeug und Boden aus, soll in Zukunft automatisch eine alternative Funkverbindung aufgebaut werden. Dies kann z.B. eine Satellitenverbindung sein.

In diesem spezifischen Arbeitspaket werden neue Applikationen zur Unterstützung datenbasierter Kommunikation erarbeitet bzw. verfeinert. Diese Applikationen stellen den ersten Schritt hin zu datenbasierten Air Traffic Control (ATC) Verfahren dar. Die Universität Salzburg trägt hierzu in den Bereichen Sicherheits- und Netzwerkprotokollen bei. Weiters werden die Anforderungen an das existierende Datenkommunikationsnetzwerk (VDL2) bei Verwendungen dieser Applikationen erarbeitet – überwiegend durch Simulationen. Es wird erwartet, dass aktuelle Systeme diesen Anforderungen nicht entsprechen werden (im Falle steigender Nutzung von datenbasierten ATC Verfahren), daher können diese Ergebnisse auch für zukünftige satellitenbasierte Systeme von Nutzen sein.